Markedsføringskanaler for små bedrifter

social-media-4140959_1920
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Som liten bedrift som skal starte opp med markedsføring på digitale medier, kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Hvilke kanaler du burde benytte deg av, vil selvsagt variere litt fra hvilke produkter/tjenester dere selger, men noe av grunn-fundamentet vil være det samme.

Facebook. Facebook ja, det er en plattform som de fleste kjenner til. Og det er ikke all verdens forandringer fra å styre din egen privatprofil, til å benytte verktøyene som en bedriftsprofil tilgjengeliggjør. Derfor vil dette være et veldig naturlig steg, da du trenger minimalt med tid for å sette deg inn i hvordan du skal komme i gang. Dog er det mange forskjellige strategier man kan benytte på Facebook også, men det viktigste her er å komme i gang. Bli komfortabel, og bruke tid på det. Det vil fra Facebook være en naturlig overgang til Instagram også, da disse begge er eid av Facebook og har utallige brukere sammenlagt. Visste du også at Instagram har passert Facebook i antall aktive brukere månedlig? Facebook og Instagram bruker samme annonsesenter, som gjør det veldig enkelt å annonsere på begge plattformene samtidig. Det som er en stor fordel med Facebook og Instagram er at du ikke trenger å betale noe, du kan gjøre dette helt gratis. I motsetning til for eksempel Google sine plattformer, hvor du er avhengig av å betale for annonser på Google-søk. Dette er også en utrolig god måte å vise frem bedriften din på nett, men her er det også mye å sette seg inn i.
Man vil få mest mulig ut av hver eneste annonsekrone, ROI (return of investment). Da ligger det en del research bak, hva annonserer konkurrentene dine på? Hvor mye koster søkeordene du har sett på? På Google Ads er det for mange mest naturlig å betale per-klikk, og man vil da igjennom annonseløpet få opp en gjennomsnittlig CPC (cost-per-click). Har man et mindre budsjett, så kan det lønne seg å se hvilke søkeord som ligger til din bransje/nisje, og justere utifra dette. For eksempel, oss som et medieselskap ønsker å fremme at vi lager utrolig billige og moderne nettsider til våre kunder. For kun en lav månedskostnad. Når vi sjekket opp hva det kostet for oss å annonsere på søkeordet «webside» så ble det 39kr i gjennomsnittlig kostnad-per-klikk.

Dette er høyere enn vi ønsker å betale, da vi reklamerte for en billig tjeneste med mindre inntekts- og overskudds-potensiale enn for eksempel en bilforhandler som selger biler, meglerhus som selger boliger osv.

Google Ads vil være et godt supplement for en mindre bedrift, men du vil få større utbytte av det om du har muligheten til å sette av mellom 5.000-10.000kr/måned i annonsebudsjett. Med et mindre budsjett vil du ikke være synlige på alle søkeordene dine, men Google Ads fungerer slik at kvaliteten på annonsen din også har mye å si. Da vil du kunne senke CPC, og vise annonsen til flere folk og da få en høyere ROI. Det er også slik at man med et mindre budsjett heller vil ha færre søkeord, valgt ut en spesifikk tidsperiode, slik at du er sikker på at du når majoriteten i målgruppen din.
LinkedinLinkedin er en plattform hvor mange B2B-aktører ønsker å vise annonser. Da spørs det hvor godt fungerer egentlig annonseringsverktøyet til Linkedin? Vi har testet ved 2 anledninger. Vi ønsket ikke å bruke så mye penger på å teste dette ut, så vi benyttet oss av Linkedin sitt tilbud på «bruk 100kr og få 500kr». Totalsum på annonser: 500kr.
Vi hadde 2 annonser, der den ene viste et kort innlegg med et bilde som linket til nettsiden vår, i forbindelse med samme nettside-kampanje som brukt i eksempelet ovenfor her.
På Linkedin fikk vi en gjennomsnittlig CPC på 80kr. Dette er utrolig høyt, og ledet heller ikke til noen konverteringer for vår del. Annonsen ble vist til 943 stykker, med 5 klikk totalt, og én like på innlegget.

Dette var annonseforsøk nummer 2 på Linkedin, og første forsøk endte også opp å koste mer per klikk enn vi ønsket. Våre målgrupper var selvstendig næringsdrivende i selskaper med 1-40 ansatte.

Vi jobber for tiden med utarbeiding av annonse på Facebook og Instagram, da vi har benyttet dette tidligere og gitt oss mer verdi for pengene. Vi opplever at annonser her er til en mye lavere kostnad enn de andre mediene vi har benyttet.

Kontakt oss

Noe du lurer på? Send oss en melding da vel!

Del innlegget

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Legg igjen eposten din - så tar vi kontakt

Bekke Consulting, org.nr. 922 219 478

Herkules Media © 2020