Hvordan starte med dropshipping i Norge

visa-3082813_1920
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Har du vurdert å starte med dropshipping? Hva er det egentlig, og hvordan kan man drive med dette i Norge?

Disclaimer: Vi leverer tjenester knyttet til markedsføringsstrategi, oppsett av nettbutikk samt innholdsproduksjon. Denne artikkelen er skrevet med hensikt for å opplyse, og er ikke ment til å være vinklet mot salg av våre tjenester.

Dropshipping er noe man gjerne assosierer med produkter fra Kina og det store utland. Typisk AliExpress, Alibaba osv. Men selve dropshipping-metodikken kan man gjerne også bruke i Norge, med norske leverandører – det bare krever litt mer for å inngå samarbeid. Og man må gjerne kontakte potensielle leverandører på egenhånd.

Hvis man ser på dette internasjonalt er det mange produsenter som tilbyr produktene sine til dropshippere, men i Norge er ikke dette like vanlig – men fortsatt helt mulig.

En annen form for produktsalg som kan ligne på dropshipping er det man kaller POD, print-on-demand. Dette gjelder gjerne plakater, bilder, klær og andre tekstiler, hvor du mottar en ordre, for så at denne blir videresendt til trykkeri/produsent for produksjon og ferdigstillelse. POD gjør det mulig for deg å tilby en rekke forskjellige produkter uten eget varelager. Man kan gjerne automatisere ordre-prosesser slik at du ikke trenger å sende dette til trykkerier manuelt. Med andre ord kan du da også benytte deg av trykkerier i Norge. Gjør det gjerne mulig for kundene dine å kunne personalisere designet sitt selv.
Da får kundene dine noe helt unikt, og for deg som selger vil angreretten frafalle, og dermed vil du kun ha returer grunnet produksjonsfeil o.l. Mindre risiko for deg som gründer. Og det beste av alt – hver gang du får inn en ordre som sendes til produksjon i Norge, så er du med på å dra det norske næringslivet videre, samtidig som du gjør livet litt enklere for blant annet trykkerier som har mistet salg grunnet konkurranse fra utenlandske aktører.

Hvordan går man frem for å starte med dropshipping?

  1. Skaffe en leverandør
  2. Opprette en eller flere salgskanaler (nettbutikk, sosiale medier)
  3. Sette opp markedsføringsverktøy (epostmarkedsføring o.l.)
  4. Registrere salgene for regnskap
  5. Følge opp kundene i etterkant (epostmarkedsføring o.l.)

Hva trenger man for å starte med dropshipping?

Det man trenger er en kanal for salg. Dette er vanligvis en nettbutikk som er enkel å bruke, vi pleier å hjelpe kunder som dropshipper med oppsett for dette i Shopify, for der er det lite «knot» for våre kunders del, det er forholdsvis enkelt å gjøre endringer, samtidig som det er en rekke apper man kan koble til butikken sin. Disse appene kan eksempelvis være knyttet opp mot Facebook-katalog for å kunne selge produkter via Facebookside og også kunne tagge produktene dine i innlegg på Instagram. Andre viktige apper er knyttet til epostmarkedsføring, og gjør det enklere for deg som selger å skulle hente inn såkalte «forlatte handlekurver», altså at en bruker på nettsiden din har lagt til produkter i handlekurven, men dermed forlatt nettsiden din uten å fullføre kjøpet. Epostmarkedsføring er også en god måte å sikre seg flere salg fra eksisterende kunder – og det er dessuten også veldig billig. Og man har potensiale for en høy ROI, en måleenhet som står for «Return of Investment», altså hvor mye du får tilbake fra hver krone du bruker på markedsføring. For eksempel vil en ROI på 40 være svært høy, og det er noe man kan få fra epostmarkedsføring. En ROI på 40 vil si at for hver krone epostmarkedsføringen har kostet deg, har du fått 40kr tilbake igjen.

Hvordan dropshippe i Norge, med norske leverandører?

Først må du finne ut hvilken bransje du vil innenfor. Er det en bestemt bransje, eller noe bestemt type produkt du har en del kunnskap om, og som du har troen på kan selge?

For det andre må du få en oversikt over ulike leverandører av disse produktene i Norge. Disse leverandørene må du kontakte og forklare hva du har lyst til å gjøre, og hvordan dette kan skape merverdi for dem også. En god gammeldags pitch. I pitchen er det veldig fint å få med hvilke planer du har for nettbutikken, hvordan du skal markedsføre dette, hvorfor du tror at du får dette til, hvilken risiko dette medbringer leverandøren din, og også hvilke langsiktige planer du har med denne strategien for øyeblikket. Her kan du få frem aspekter som at dette er varer de uansett har på lager, det koster dem ingenting ekstra, og de kan potensielt tjene penger uten at de trenger å markedsføre og målrette kunder selv – det er din jobb. Vi anbefaler å starte med å kontakte mindre leverandører, som gjerne er mer åpen for en slik tilnærming til salg.

For det tredje må du avtale hvilken innkjøpspris du skal få fra leverandør. Med tanke på deres lave risiko, så kan du prøve å presse prisene ned, da du er avhengig å ha konkurransedyktige priser med tanke på andre konkurrenter av samme eller lignende produkt på markedet, men du har også en betydelig kostnad i markedsføring og segmentering av kundegrupper.

For det fjerde; hvis du har fått inn avtale med en leverandør, så må du finne ut hvordan dette skal gjøres hvis du får inn en ordre. Hvordan sendes denne ut, er det sporing eller ikke, hvilken branding har pakken, og hvordan skal alt dette gjennomføres logistiskkmessig? Det absolutt beste her, er om leverandøren din kan pakke og sende ut dette for deg. Gjerne mot at du har noen pappesker liggende på deres lager, eller en ekstra kostnad med tanke på emballasje, om du ikke skal ha egen branding. En annen fordel om leverandøren sender ut for deg er at det er mindre arbeid for deg, du kan konstentrere deg om det du klarer best – å markedsføre og selge produktet. Du vil også kunne lavere fraktkostnader da leverandøren din mest sannsynlig har en god avtale med en logistikkselskap for håndtering av pakker, og sender ut et betydelig antall i løpet av året.

Om det er vanskelig for leverandøren din og ordne dette, og den befinner seg i nærheten av deg, så kan du også prøve å få til en avtale med leverandøren om at du selv kommer ned og tar med deg pakken. Da står du ansvarlig for egen innpakking og sender denne selv til kunden din.

For det femte må du starte rolig. Man tror at man har funnet et vinnerprodukt som alle vil ha, og man satser stort. Lager seg et fengende navn, lager en god nettside, går til innkjøp av emballasje med den nydesignede og moderne logoen din på, samt pakketeip og egenlagde fraktsedler. Du har også kanskje kjøpt inn noen små Haribo-poser med godteri eller annet snacks som du legger gratis med hver ordre for å sikre god branding og hyggelige opplevelser rundt din merkevare. Dette burde du ikke. Markedsføringen av produktene dine koster penger, og det er ikke sikkert salgene kommer inn like lett som du tror. Dette kan ha flere grunner, men da er det greit og ikke være fastlåst til ett navn, en logo eller en nettside. Sørg for å stå fritt i terrenget, om du kommer over noe du liker bedre, eller finner mangler ved ditt brukt – ikke kast bort tid og penger, bytt produkt.

Andre tips for kostnadsbesparelse i start-fasen

  • Ikke kjøp regnskapsprogram med en gang, før dette i Excel eller Google Sheets. Dette er en kostnad du kan ta når salgene kommer inn.
  • Ikke kjøp integrasjon mellom regnskapsprogrammet ditt og nettbutikken før salgene kommer inn.
  • Ikke bruk unødvendige beløp du ikke trenger – spar på alle midler du kan, slik at du er sikker på at du har midler til det du faktisk trenger. Og det du trenger er logo, nettbutikk eller annen kanal for salg, sosial tilstedeværelse som Facebook og Instagram, og budsjett til annonser på ulike plattformer.

Kontakt oss

Noe du lurer på? Send oss en melding da vel!

Del innlegget

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Legg igjen eposten din - så tar vi kontakt

Bekke Consulting, org.nr. 922 219 478

Herkules Media © 2020