Hvordan lage en forretningsplan

meeting-2284501_1920
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

En forretningsplan er hjørnestenen og grunnpilaret i en hver suksessfull bedrift. Forretningsplanen gir en oversikt over bedriftens kortsiktige og langsiktige mål, økonomiske perspektiver, fallgruver og kan anses som «skuta sitt kompass».

Det er flere måter å lage en forretningsplan på, ut ifra hvilke aspekter man velger å fokusere på, og hva målet med forretningsplanen er. Det er også forskjellige grader av hvor omfattende forretningsplanen kan være. Til tross for ulikhetene i en forretningsplan, er det mange likheter, og vi vil også dele våre egne tanker rundt viktige nøkkelfaktorer å ta med.

Som skrevet i innledningen er forretningsplanen å anse som et kompass, og er viktig for å holde skuta på riktig kurs til en hver tid. I start-fasen vil en forretningsplan være en god måte for å få oversikt over alle aspektene ved bedriften din. Vi mener at man over tid burde gjøre endringer på forretningsplanen for å holde denne oppdatert, så den til en hver tid er aktuell for bedriften, investorer og partnere.

Punktene i en forretningsplan I en forretningsplan har man gjerne en del hovedpunkter, også underpunkter til de fleste av disse punktene. Her er eksempel på noen punkter:

  1. Hvilket selskap forretningsplanen gjelder for
    I. Stiftelsesdato
    II. Kontaktinformasjon
    III. Konfidensialitetsklausul
  2. Innholdsfortegnelse
  3. Hvilke mennesker står bak bedriften (og hvilke kompetanse har disse menneskene, og hva har dette å si for din bedrift)
    I. Gründere
    II. Investorer
    III. Samarbeidspartnere
  4. Pitch
    I. Hva er din idé
    II. Hva gjør dere annerledes enn andre
  5. Hvem er din idé for (målgruppe)
    I. B2C-segment
    II. B2B-segment
    III. Hvem er din typiske kunde (persona)
    IIII. Beskriv din typiske kunde i detalj (f.eks. demografi)
  6. Behovsvurdering
    I. Hvilke behov fyller dere i markedet?
  7. Hvilke produkter/tjenester bidrar dere med?
    I. Beskriv produktet eller tjenesten
  8. Hvem er dine konkurrenter?
    I. Nevn konkurrentene med navn, gjerne sett opp topp 5 konkurrenter
    II. Hva gjør deres konkurrenter? (kort analyse)
    III. Hva gjør at dere anser disse som konkurrenter?
    IIII. Hva gjør dere annerledes enn deres konkurrenter? (pris, segmentering m.m.)
  9. Hvordan har dere tenkt til å nå ut til kundene?
    I. Salgskanal
    II. Markedsføringskanal (og hvordan)
  10. Hva er deres største utfordringer?
  11. Økonomistyring
    I. Hvordan holder dere styr på regnskap og økonomi?
    II. Fører dere selv eller har dere regnskapsfører, supplerer med revisor?
  12. Hvor mange kunder har dere hittil?
  13. Hvor mange kunder antar dere å få det første halvåret?
    (eksempel: Det første halvåret har vi planer om å nå ut til 16 kunder, grunnet markedsbehovet for denne tjenesten i det angitte området. Hver kunde har en estimert verdi på 120.000kr som gir oss en potensiell omsetning på 1.9 mill første halvår)
  14. Oppstartskostnader
    I. Hvilke kostnader har bedriften ved start, og hva er disse kostnadene knyttet til?
    (eksempel:
    I: 100.000kr til utvikling av nettside og markedsføringsstrategi.
    II: 40.000kr i tinglysningsgebyrer
    III: 23.000kr til konsulenttjenester)
  15. Månedlige driftskostnader (samme oppsett som punkt 14)
    (eksempel:
    I. 1500kr vedlikehold av nettbutikk
    II. 4200kr fastpris regnskapsfører
    III. 340kr regnskapsprogram)
  16. Hvordan tar dere betalt? (faktura, kort, nettbetaling, innbytte osv.)
  17. Hvor mange salg anser dere at dere får hver måned, og hva er verdien av disse salgene i kroner.
  18. Aktiviteter fremover
    I. Hvilke aktiviteter tenker dere å kjøre
  19. Logistikk (ved nettbutikk eller produktutsendelse)
    I. Hvilke logistikkløsninger bruker dere
    II. Hvordan distribuerer dere produktene deres til kunder
  20. SWOT-analyse
    En SWOT-analyse er en analyse som går på Strengths, Weaknesses, Opportunities og Treats. SWOT-analysen er en liten tabell bestående av 4 ruter hvor man fyller ut med informasjon.

Det som er fint med et slikt oppsett som bildet under, er at man på venstre side vil ha faktorer som gagner bedriften din, og på høyre side vil man ha utfordringer knyttet til bedriften din.

I punktet under har vi lenket til gratis forretningsplan-mal:

Visma sin mal

Skape.no sin mal

Kontakt oss

Noe du lurer på? Send oss en melding da vel!

Del innlegget

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Én kommentar

  1. Hey there!
    This is my first visit to your blog! We are a
    team of volunteers and starting a new
    project in a community in the same
    niche. Your blog provided us useful information
    to work on. You have done a extraordinary job!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Legg igjen eposten din - så tar vi kontakt

Bekke Consulting, org.nr. 922 219 478

Herkules Media © 2020